Ina Bloemendal header03Alie Kuper - Fish Eye muurschildering PortugalAlie Kuper - Flamingo bij Fuseta PortugalIna Bloemendal header01Ina Bloemendal header02Ina Bloemendal header04Truus Banner -Royden Rabinowitch FF 1000x300 1Alie Kuper - Alcacer do Sal PortugalAlie Kuper - Zonsondergang bij Estrela PortugalOlle Versteegpanorama 1000x300Alie Kuper - Cleopatra in Lagos PortugalAlie Kuper - Castelo de Vide Portugal

Verslag portret flitsen

Introductieavond

Op 4 april jl. heeft Chris Nijssen een presentatie gehouden over het belichten van een portret. Het was volle bak in de Valkenhof en iedereen zat geboeid te luisteren. Met behulp van voorbeeldfoto’s, die Chris met zijn vrouw in een studio had gemaakt, liet hij vanuit verschillende invalshoeken het effect van flitsen op het model zien. Daarnaast hebben wij filmpjes van Zoom over verschillende flitstechnieken bekeken.

Praktijkdag

Op zaterdag 23 april jl. was het dan zover om de tips en trucs in praktijk te brengen. Wij zijn met een klein groepje naar het Veenpark in Bargercompascuum geweest. Wij kregen een opdracht mee om een portret met een externe flitser te maken én een foto te maken met een open flitstechniek. Oftewel flitsen met een lange sluitertijd, waarbij je zelf rondloopt en de flitser handmatig af laat gaan.

Het was niet eenvoudig om dé foto te maken waarbij je het beoogde resultaat ook kon zien. Het was wisselvallig weer en de zon scheen af en toe behoorlijk fel. De lichtsterkte varieerde daardoor nogal en het was zoeken naar de juiste instellingen.

Een aantal leden hebben foto’s gemaakt in het oude schooltje, de kerk en de smederij. Henk, John en Sandra hebben “hun intrek” genomen in de turfbult op het park. Deze had John in het voorbijgaan gezien en hij had zich er al een voorstelling van gemaakt. Vroeger was dit de turfbult van “Rooie Geert” en in de oorlog was het een onderduikadres. Je kunt je haast niet voorstellen dat er mensen in hebben geleefd. Er stond niet veel in. Enkel een tafel, twee stoelen en er hing een olielamp, maar de basis was gelegd voor een mooie compositie. Ollewets tafereeltje Er is gebruik gemaakt van 1 losse flitser met diffuus kapje en de flitskop is schuin naar boven voor de tafel in de hut geplaatst. Het kapje is gebruikt om het flitslicht meer te verspreiden. De flitser was ingesteld op TTL en de camera op handmatig. John stond buiten vlak voor de ingang van de hut. Na meerdere tafereeltjes te hebben uitgeprobeerd waarbij vooral is gekeken naar de compositie en het effect van het flitsen, is o.a. "het meesterwerk" van John ontstaan.

In het kerkje is nog geprobeerd met een lange sluitertijd te werken, waarbij op meerdere plekken een flits is gegeven.Veenkerk belicht met lange sluitertijdDe camera stond op statief ingesteld met een belichtingstijd van 30 seconden. Vervolgens is met de flitser in de hand op drie plekken een flits gegeven. Je loopt dan dan door het beeld en het was hollen om op tijd buiten beeld te staan. Helaas was het effect van de flits nauwelijks zichtbaar omdat het vrij licht was in de kerk, maar door de lange belichting werd het interieur van de kerk wel mooi weergegeven.

Bespreekavond

Op 6 juni jl. hebben wij onder begeleiding van Chris een aantal foto’s bekeken en aan de hand van de EXIF-gegevens met elkaar besproken. Jan kwam met een verrassende selfie. Hij had zichzelf geportretteerd en het resultaat mag er wezen! Hey, jij daar ...

Algehele conclusie is dat een goede flitsfoto niet zomaar is gemaakt en best wat oefening vergt. Alle aanwezigen vonden het een hele uitdaging en wat ons betreft is het onderwerp flitsen nog eens voor herhaling vatbaar.

Ingestuurd door: John en Sandra